Årets företagare stortrivs på jobbet
Per Nygren, som driver PN Montage, utsågs till Årets Företagare i Timrå på Guldstegen för några veckor sedan. Men Per passar inte riktigt in på bilden man har av en framgångsrik företagare.
Han har aldrig jobbat med någon budget.
Han tycker att det viktigaste är att ha roligt på jobbet.
Per trivs bäst när han får verka i bakgrunden och det här med fina yrkestitlar ser han ingen poäng med.
Han har ett stort engagemang för Ukraina där han lägger ner mycket tid.
Per har heller aldrig haft ambitionen att företaget ska växa och bli större, men det har det ändå gjort.
– Det har gått bra. Vi har haft jobb hela tiden, säger Per.
Per har gått en krokig väg innan företaget 2010 fick agenturen för Edström system, specialiserade på lådor och hyllor för hantverkares bilar. Att inreda transportbilar helt enligt kundernas önskemål är det som PN Montage gör mest av i dag.
Jobbigt i skolan
Men vi börjar väl från början.
– Jag hade det ganska jobbigt i skolan. Så direkt efter grundskolan var jag ute i skogen och högg åt min far, berättar Per.
– Så ringde Martin Lindén och undrade om jag inte hade lust att jobba med skyltar, så då hoppade jag på det, fortsätter han.
Från 1978 till 1986 jobbade Per som resemontör åt Lindéns skyltar. Men så kom ett nytt samtal.
– Det var min bror Leif som skulle starta EAB Norrland och ville ha mig med. Jag jobbade som portmontör i 20 år fram till 2006, säger Per.
– Tyvärr tog kroppen slut av alla tunga lyft och jag var tvungen att sluta, fortsätter han.
Startade eget
Då startade han PN Montage med tanken att jobba med mindre och lite lättare garageportar istället. Det var fortfarande lite slitsamt för kroppen.
– Så kom då 2010 då jag lyckades få agenturen för Edström system och fick börja inreda transportbilar åt företag med hyllor och lådor helt efter deras önskemål, säger Per.
– Det var helt nytt för mig men när man tycker att det är roligt så lär man sig snabbt.
– Det var nästan som att jag fick jobba med min hobby. Jag hade alltid varit intresserad av bilar och även av att träffa människor, säger han.
Familjeföretag
Efter några år började sonen Mattias att jobba i företaget och sedan även yngsta sonen Tobias.
– Grabbarna sköter verkstaden och jag jobbar mest med offerter och ordrar. Så äntligen har min kropp fått det lite lugnare, konstaterar Per.
– Vi är sannerligen ett riktigt familjeföretag eftersom frugan Elisabeth också kommer in en dag i veckan och sköter administrationen, fortsätter han.
Att jobba tillsammans med två av sina söner har han inget problem med. Tvärtom.
– Jag ser det som en extra bonus att få jobba med dem. Jag tror inte att vi haft en enda dispyt heller, säger Per.
Morgonpigg
Det gör att han stortrivs med sitt jobb.
– Jag har inga planer på att sluta. Jag vill fortsätta så länge jag är frisk och orkar, säger han.
Även om sönerna har huvudansvaret för verkstaden innebär det inte att Per har slagit av på takten.
– Jag är morgonpigg och är alltid på jobbet senast klockan sex. Numera har jag lovat mig själv att inte stiga upp före halv fem. Jag har aldrig ställt en väckarklocka i mitt liv, säger han.
Ingen budget
Per motsvarar inte heller bilden man har av en framgångsrik företagare.
– Jag har aldrig ens drömt om att bli företagare eller jobbat för att företaget ska växa och bli större. För då kommer i regel andra problem, säger Per.
– Jag har aldrig jobbat med någon budget utan det viktigaste är att vi trivs och har roligt på jobbet. Då brukar resultatet också bli bra, fortsätter han.
Det här med fina arbetstitlar är inget för Per.
– Här är det ingen hierarki. När någon frågar efter VD så brukar jag lite skämtsamt säga att han gått hem och inte jobbar här längre, säger Per.
– Så sanningen är att jag trivs bäst i bakgrunden. Jag vill inte synas, fortsätter han.
Till Timrå
När Per först startade PN Montage höll man till inne i Sundsvall.
– 2018 flyttade vi hit till våra nyvarande lokaler, säger han.
PN Montage ligger på baksidan av huset där Iberobot håller till och nästan granne med brodern Leif Nygrens EAB Norrland.
I över tio års tid har Per också haft ett stort engagemang för Ukraina.
– 2014 gjorde jag min första resa dit och natten innan vi skulle vara framme i Ukraina invaderade Ryssland Krim och vi hamnade i Rumänien istället. Sedan dess har jag varit engagerad för att hjälpa till, säger Per.
Med Filippus
Arbetet görs i samarbete med organisationen Filippus från Övik.
– Jag har rest till Ukraina 5-6 gånger till men framförallt ingår jag i en grupp här i Timrå som samlar in kläder och annat som ska transporteras ner till Ukraina med Filippus. Första måndagen i varje månad står vi t.ex på Betel kapellet i Edsta, Ljustorp och tar emot kläder, säger Per.
Filippus får även använda en del av PN Montages mark som omlastningscentral för sina Ukraina-resor. Deras långtradare och bussar passerar några gånger i månaden och hämtar upp insamlade kläder och grejer.
Tillfredställande
– För mig personligen har det varit otroligt tillfredsställande att få vara med och hjälpa till. Man får så mycket energi av det, det ger mig en väldigt varm känsla, säger Per.
– Många säger att det bara är en droppe i havet. Men jag ser mig som en kugge i kugghjulet. Alla kuggar måste finnas på plats för att det ska fungera. Så vi kan alla göra en liten insats, fortsätter han.
Per är en riktig ur-Ljustorpare som varit bygden trogen hela livet.
– Jag är uppvuxen i Fuske och 1985 byggde vi vår egen villa där. Och där bor vi fortfarande kvar, skrattar Per.
ALLA VINNARNA PÅ GULDSTEGEN
Årets Företagare PN Montage AB, Per Nygren
Årets Hedersomnämnande John Hedlund, Next Gen AB
Årets UF-företag Timrå Pro Print, Festim Shala
Årets Besöksnäring Timrå IK, Helene Ersson
Årets Tillväxtföretag EAB Norrland Ab Andreas Bergman & Leif Nygren
Årets Småföretagare BA Data, Anders Berglund
Årets Hållbarhets- och mångfaldsföretag Nordic Road Safety, Marcus Nordqvist