Sedan i mars har Timrå församling en ny präst anställd, nämligen Andreas Bernmyr. Andreas har varit verksam i Forsa-Högs församling i Hudiksvall i 20 år.
– Det var Anna-Maria Larsson som kontaktade mig för att höra om jag var intresserad. Hon är ursprungligen från Harmånger där jag bor, så hon hade väl lite koll på mig, skrattar Andreas. När det kom ut att han skulle lämna Forsa-Högs församling var det fler som hörde av sig.
– Jag tror jag hade sex olika församlingar att välja bland. Det är brist på präster, säger Andreas.
Han valde alltså att börja i Timrå.
– Det kändes spännande. Jag får ansvaret för konfirmationsverksamheten, vilket ligger mig varmt om hjärtat, säger Andreas.
– Jag har byggt upp en stor verksamhet för konfirmander i Forsa-Hög och har nog varit med och anordnat ett 30-tal sommarläger, fortsätter han.
Tanken är att Andreas ska ordna ett sommarläger för konfirmander från hela det norra pastoratet nästa sommar.
– Det ska bli roligt. Jag gillar att jobba över församlingsgränser, säger han.
Möta människor
Det är inte bara med ungdomar som Andreas kommer att jobba.
– Jag brinner för möten med människor. Det är otroligt viktigt. Jag tycker om att jobba med både unga och gamla, säger han.
Andreas började i Timrå på deltid i mars och har gått upp på heltid från april.
– Tiden fram till sommaren kommer jag främst att ägna åt att lära känna församlingen. Det första intrycket är väldigt bra. Jag har jättefina arbetskollegor. Timrå är en fin bygd och det känns att det finns mycket stolthet här. Jag har också blivit positivt överraskad på gudstjänsterna för att det kommer så mycket folk, säger Andreas.
Fullt upp
Han har fullt upp även utanför prästyrket.
– Jag är ursprungligen från Helsingborg men vi tog över fruns släktgård, Nygården, i Harmånger. Vi är 13:de generationen på gården, säger Andreas.
– Där har vi byggt upp ett Bed & Breakfast samt en restaurang, fortsätter han.
De har även tre barn så det är ständigt full fart.
– Jag försöker simma fyra-fem gånger i veckan. Det ger mig ny energi, säger han.
Andreas simmade mycket när han var yngre.
– Då var jag sprinter men numera är det långa distanser som gäller. Jag har även deltagit i Vansbrosimmet sex-sju gånger. Jag har som bäst kommit 291:a av 15 000 startande. Det är inte så illa tycker jag, säger han.
Att pendla mellan Harmånger och Timrå är heller inget som skrämmer honom.
– Jag hade 2,5 mil till jobbet när jag var i Forsa-Högs församling. Nu har jag sex mil. Det är ändå inte så stor skillnad, säger Andreas Bernmyr, Timrå församlings nya präst.