Bilbolaget gör en storsatsning på sin anläggning i Timrå.
– Vi investerar ungefär åtta miljoner kronor. Hälften i energibesparande åtgärder och hälften i uppfräschning av bilhallen och entrén. Det är en rejäl satsning, säger koncernchefen Martin Persson.
– Det som möjliggör satsningen är att vi trots konjunkturen har ett stabilt resultat. Det känns tryggt, fortsätter han.
Det är speciellt två energibesparande åtgärder som Bilbolaget investerar i.
– Vi borrar för bergvärme på baksidan och byter ut all belysning till LED-belysning. Det är åtgärder som kommer att sänka energiförbrukningen för anläggningen, säger Martin.
Bilbolaget har dessutom börjat en utbyggnad av rekondavdelningen, där Autoclean Bilvård håller till, som ska göra det möjligt för dem att jobba med fler bilar samtidigt.

Fräschas upp
Hela bilhallen ska också fräschas upp och målas om.
– Den största skillnaden blir att vi sätter in ett undertak under takstolarna i hela bilhallen, säger Martin.
– Det kommer att ge våra anställda en mycket bättre arbetsmiljö eftersom det blir mycket tystare och ljusare med ett undertak, fortsätter han.
Samtidigt installeras en ny oljeavskiljare, som gör att det Bilbolaget släpper ut blir långt under gränsvärdena.
Byggdes 1978
Bilbolaget byggde sin anläggning i Timrå 1978 och det var då man etablerade sig på orten.
– Vi ägde fastigheten fram till 2003 då vi gjorde en ny ombyggnad, där Timrå förändrades till en stormarknad för begagnade bilar, som fick namnet Careta, berättar Martin.
Efter det har det varit lite olika ägare av fastigheten.
– Nu är det NP3 som äger den och vi har nyss signerat ett nytt tioårigt hyreskontrakt med dem. Det är grunden för den här investeringen eftersom den då kan slås ut över en längre tid, säger han.
Höga mål
Bilbolaget har fortfarande högt ställda mål på försäljning av begagnade bilar i Timrå.
– Vi har målet att sälja 1 500 begagnade bilar i Timrå varje år. Det är ungefär 20 procent mer än vad vi säljer i dag, säger Martin.
– Här i Timrå har vi kanske 140 begagnade bilar i lager men totalt i koncernen har vi 900 begagnade bilar. Alla säljare här i Timrå har tillgång till och kan sälja samtliga av de 900 bilarna. Så de har ett stort utbud att erbjuda kunderna, fortsätter han.
Förutom begagnade bilar så säljer Bilbolaget även nya Renault, Daccia och Renault transportbilar i Timrå anläggningen.
28 anläggningar
Bilbolaget koncernen har växt kraftigt de senaste åren. Nu ingår inte mindre än 28 anläggningar i koncernen, varav 12 är Volvo, åtta är Toyota och fem är lastbilsanläggningar. Utöver det så ingår även några skadecenter i Bilbolagets portfölj.
– De senaste åren har varit tuffa för bilbranschen. Flera har expanderat för snabbt och fått ekonomiska problem. Vi har lyckas växa i lagom takt vilket gör att vi fortsatt kan presentera stabila ekonomiska resultat, säger koncernchefen Martin Persson.
Resultat som gör att Bilbolaget har muskler att fortsätta att investera i sina anläggningar, som nu i Timrå.