Nu har nya Café Alisa öppnat på Köpmangatan i centrala Timrå. Det är ägartrion Marica Andersson, Gulay Sanli och Ulrica Lindkvist, som står bakom satsningen.
– Vi vill skapa en trivselpunkt i Timrå centrum. Det ska vara ett café för alla. Det ska finnas något här för alla, säger Marica.
De har totalrenoverat lokalen för att anpassa den till den nya verksamheten. Det finns gott om utrymme.
– Vi startar med 60 sittplatser, men det går att utöka om det skulle visa sig behövas, säger Marica.
– Vi testar oss fram. Vi får se hur stort intresset blir, fortsätter hon.
Café Alisa innehåller så mycket mer än bara cafédelen.

Biljard och spel
I källaren finns nämligen en särskild del, anpassad kanske främst för ungdomar och barnfamiljer.
– Där finns bland annat biljardbord och möjligheter att spela både TV-spel och andra vanliga spel i en mysig miljö, säger Marica.
När det gäller själva cafét kommer sortimentet att byggas upp successivt.
– Tanken är att erbjuda hembakat fikabröd. Det ska finnas kalla och varma smörgåsar, sallad, toast och pajer, säger Marica.
De kommer att ha öppet 8-18 måndag till torsdag och lite längre, 8-21 på fredagarna. På lördag är det 9-21 och på söndagar 9-18.

Provperiod
– Vi börjar så men sedan är vi beredda att anpassa oss efter verkligheten. När vill Timråborna besöka oss. Det får vi se nu när vi har öppnat, säger Marica.
– Första tiden blir något av en provperiod. Då vi testar oss fram när det gäller öppettider och sortiment, fortsätter hon.
Det kommer även att gå att hyra lokalen. Det kan vara föreningar som vill hålla möten eller någon som arrangerar föredrag i något ämne.
Café Alisa är nystartat men tror ändå att det finns en efterfrågan hos Timråborna.
– Vi är inte ute efter att konkurrera med InBetween som redan finns här i Timrå. Vi tror att vi kan komplettera varandra och kanske locka lite olika grupper av besökare, säger Marica.
Helt klart är att Café Alisa blir ett tillskott för centrala Timrå. Det är bra när något nytt startas i centrum.